Facebook, Linkedin en Twitter, omdat iedereen dat doet. Is dat de juiste weg? Nee, waarschijnlijk niet. Je stopt veel tijd en energie in die kanalen en het is zonde als dat niet het juiste oplevert. Ga één stapje terug: wie zijn jouw communicatiedoelgroepen? Dat kunnen je (potentiële) klanten zijn, maar ook je stakeholders, je medewerkers… Iedereen aan wie je een boodschap wilt over brengen. Begin dan ook daar: wat wil je vertellen?

Startups communicatie: terugkerende thema’s

Bij startups zijn er een aantal terugkerende thema’s die belangrijk zijn voor communicatie: financiering, groei, personeel en uiteindelijk ook verkoop. Vanuit die thema’s heb je verschillende doelgroepen en boodschappen over te brengen.

Financiering

Bijvoorbeeld voor financiering. Misschien heb je financiering nodig en wil je een financier overtuigen van jouw idee en jouw business. Dat gaat je natuurlijk niet lukken via social media alleen, alleen gaat de beste man je misschien wel googlen om te kijken wat je netwerk is, hoe jouw team eruit ziet, hoe professioneel het allemaal is. Dan helpt het als je expertise en professionaliteit uitstraalt, ook jouw medewerkers, in de profielen én in de berichten die zij openbaar verzenden. Een pitch kan ook helpen, of een video. Dus misschien wil je een YouTube account hebben. YouTube is van Google en zal daarom ook altijd hoog in zoekopdrachten naar boven komen.

Groei

Als startup heb je een leerweg te ondergaan. In ondernemen, in sales, in expertise uitbreiden, in netwerken en samenwerken. Als dat je doel is, heb je coaches en experts nodig. Die bereik je goed via Linkedin door gericht te zoeken. Heb je een business developer nodig? Zoek op Linkedin naar business developer + jouw stad, en bekijk de profielen. Vervolgens, nodig iemand uit voor een kop koffie.

Personeel

Zeker in de high tech industrie een lastige! De hunt voor high tech talent is groot. Er zijn veel vacature sites, maar die leveren vaak niet de kwaliteit die jij zoekt. Wat kun je wel doen? Een headhunter inschakelen, of zelf (veel) tijd investeren in zoeken op Linkedin. Scout mensen met specifieke expertise, vraag ze of zij geïnteresseerd zijn in een baan, stuur ze van te voren een opdracht toe om te toetsen hoe goed ze zijn, of bel met ze om te toetsen hoe ze zijn en over komen. En natuurlijk, niet iedereen zit op Linkedin. Als je denkt dat jouw potentiële werknemers niet op Linkedin zitten, waar zitten zij dan wel? Facebook, of misschien helemaal niet op social media en kun je beter bij een sportclub kijken?

Verkoop

Probeer je consumenten of bedrijven te bereiken? En hoe complex is jouw product, kennen mensen het of valt het uit te leggen in één zin? Bij verkoop speelt meer dan alleen bekendheid genereren; ook vertrouwen winnen en een relevant / interessant product (voor de doelgroep) spelen een rol. Traditionele marketing kijkt naar de 5 P’s: Product, Prijs, Promotie, Personeel en Plaats. Die moeten allemaal góed zijn! Social media kan helpen om die boodschap over te brengen, maar is bijna altijd te vluchtig om 1-op-1 tot sales te leiden. Het kan wel helpen de doelgroep te herinneren aan het product, of een aanbieding onder de aandacht te brengen. Is jouw product gericht op jongeren? Instagram! Is jouw product gericht op bedrijven? Google Adwords kan helpen, maar richt je daarbij niet té veel op social media voor de verkoop. Verkoop gaat dan via persoonlijke communicatie (bellen, afspreken, evenementen).

De boom in het bos weer zien

Denk er niet te moeilijk over na. Je kent jouw uitdagingen en weet bij wie je wat wil bereiken. Op lange termijn en op korte termijn, vandaag. Start daar, en ga niet ‘zomaar wat doen’. Voor je het weet steek je vele uren in een Facebook pagina en bereik daarmee wel je vrienden, maar niet je doelgroepen.

© Copyright 2016 - 2019 - LinDialoog