Eén van de netwerken waarmee ik mijn communicatiekennis up-to-date houd is CC-03 (Eindhoven). Iedere maand organiseren zij een lezing met aansluitend een netwerkborrel. Ik schrijf altijd ijverig mee, want door te schrijven verwerk ik informatie en kom ik tot nieuwe inzichten. Een probeersel: laat ik die inzichten via mijn blog met jullie delen.

28 maart 2017: Adriaan Oomen – Bovenscheidend vermogen

Onderscheidend zijn is een vreemd woord: waarom zou je ónder ander willen staan. Natuurlijk weten we wat onderscheidend betekent, maar een beter woord zou zijn: bovenscheidend. Adriaan´s boek Bovenscheidend Vermogen helpt MKB´ers met zichzelf bovenscheidend te positioneren*.

Positioneren

Positionering is belangrijk. Door het internet zijn er veel concurrenten en alternatieven te vinden op jouw product. Mensen kunnen makkelijk vergelijken en zoeken daarmee een product dat het beste aansluit op specifieke wensen die zij hebben. Je kunt je onderscheiden op prijs, door de goedkoopste te zijn, maar je kunt je merk ook laden met waarden die een doelgroep aanspreken, bijvoorbeeld luxe, persoonlijke service, veiligheid en tal van andere zaken. Door die speciale factor aan jouw product, zijn mensen bereid meer te betalen. Het is immers geen standaard product.


Video: What is a brand?

McKinsey toonde in 2015 al aan dat bedrijven die investeren in hun merk, het 73% beter doen dan bedrijven die dat niet doen. Dus: investeer in je merk. Bedenk waar dat voor staat en communiceer dat naar buiten, maak dat waar in álles.

Volgens Adriaan moet een merk aan vier eisen voldoen:

Randvoorwaarden: Toegevoegde waarden:
·        Relevant ·        Onderscheidend voor jouw klant
·        Authentiek ·        Inspirerend


Jouw positionering bepalen

Maar hoe doe je dat dan? Hoe weet je waar jouw merk écht voor staat? Adriaan geeft drie manieren.

  1. Behoefte – belofte – bewijs
  2. The Golden Circle (Why – How – What)
  3. Purpose

Dit zijn alledrie manieren om jouw merk te laden met waarden en associaties. Manieren om in te vullen wát je wilt uitstralen.

Let wel, het is dus niet iets dat je verzint; dit werkt alleen als het authentiek is. Waarom? Zodra jij zelf al niet écht gelooft dat je hiervoor doet wat je doet, dat als puntje bij paaltje komt het dáár om gaat, waarom zouden jouw klanten dat dan wel geloven?

Behoefte – belofte – bewijs

Behoefte
Wat is de behoefte van jouw klant, wat is de behoefte waar jij op in speelt? Mensen willen meer dan alleen jouw product. Ze willen niet een auto, maar ze willen de veiligste auto, of de auto die het meeste oergevoel geeft. Ze willen geen sportschoenen, ze willen Nikes.

Belofte
Wat is de belofte die je doet naar jouw klant? Wat beloof jij dat jouw product is en doet, dat jouw bedrijf is en doet? Náást dat basis product. Dus, bén je de veiligste, de hipste, biedt je de beste service? Waarin blink jij uit?

Bewijs
Welke dingen bewijzen dat, hoe maak jij dat waar? Denk hierbij aan klantenservice, je product zelf, marketing, referenties, eigenlijk alles zou moeten bewijzen dat wat jij belooft ook waargemaakt wordt. Je bewijst dat door bijvoorbeeld de schoenen te maken die gedragen worden door hippe artiesten.

The Golden Circle

Wie kent ´m niet? Simon Sinek´s Why, How en What. Simon legt het zelf uit in zijn

Why
Waarom doe jij wat je doet, waar draait het allemaal om? Apple verkoopt geen computers, Apple wil bijdragen aan het maken van awesome producten van hun klanten. Zij zetten zich dus vol in op de mensen die iets máken, die zelf awesome willen zijn. Tony´s Chocolonely verkoopt geen chocolade, nee ze willen slaafvrije chocolade.

How
Hoe ga je dat doen? Hoe kun jij nou echt dát waarmaken? Door zelf de verkoop te stoppen als je niet meer aan slaafvrije cacaoboter kunt komen. Door de computer zo stabiel te maken dat ook creatieve beroepen die veel werkgeheugen nodig hebben gewoon gebruik kunnen maken van iedere Apple.

What
En wát doe je dan? Alleen chocolade verkopen die met slaafvrije ingrediënten is gemaakt en dús de productie stopzetten als je niet meer aan die ingrediënten kunt komen. De computer maken die niet kán vastlopen.

Purpose

Jouw bijdrage aan de maatschappij. De maatschappij, wij mensen, we hebben iets aan jou. Los van dat je brownies verkoopt – je doet iets góed! Greyson maakt brownies en doet dat door mensen aan te nemen die niemand anders zou aannemen, zodat ze toch een baan hebben. Je kunt van alles doen, als dat maar bijdraagt. Doe je dat niet, dan hebben we uiteindelijk niks aan je. Voor jou een ander die wel sociaal is.

Waar begin je

Er zijn tal van manieren om jouw positionering te bepalen en te daarna ook te communiceren. Dit waren drie handige tools om voor jezelf te kijken wát die positionering is. Dat klinkt best moeilijk, maar iedere kleine stap in de juiste richting is er één. Dus, waar begin je? Met een vel papier, een brainstorm, een gesprek met je team. Stel deze vragen en denk hardop: waar staat jouw bedrijf voor? Als je dat zelf weet, dan kun je daar een tekst, beeld, video van maken voor communicatie. Het begint met het zelf weten.

Het boek Bovenscheidend Vermogen van Adriaan Oomen is te bestellen via Managmentboek.nl. Heb je vragen over positionering van jouw bedrijf? Stel ze gerust hieronder, of stuur me een berichtje / mailtje.

* Positionering is hoe jouw merk ten opzichte van anderen gezien kan worden. Bijvoorbeeld het verschil tussen Volkswagen en Audi.

 

© Copyright 2016 - 2019 - LinDialoog