Het is weer tijd voor een persoonlijke blog. Het afgelopen jaar is voorbij geraasd. Vorig jaar besloot ik dat ik iets wilde opzetten dat groter was dan ikzelf. Een product, wat ook schaalbaar is. Resultaat: het communicatieabonnement.

Dat is nu een paar maanden ‘live’. Natuurlijk blijf je ondertussen leren en bijschaven. Zo ook een conclusie van de afgelopen weken: communicatie werkt alleen als je dat serieus aanpakt. (Oh ja, ‘duh’-momentje.) Een uurtje in de week typen is niet hetzelfde als goed communiceren. Om goed te communiceren moet je weten 1. waarover je het hebt, 2. wie je doelgroep is, 3. wat je ermee wilt bereiken, 4. waar een specifiek bericht past in het geheel (de communicatiestrategie).

Communicatie als onderdeel van het geheel

Communicatie is een onderdeel van het geheel, niet een oplossing voor alles. Je verkoopt niet door flyers neer te leggen. Bekendheid creëren is een uitdaging, maar zeker niet de enige. Positioneren, activeren en blijven herinneren horen daar ook bij.

Dit weet ik al lang, en toch was ik het even kwijt. Je eigen praktijk runnen vergt veel van je. Aandacht voor tal van dingen: je inhoudelijke projecten, maar ook sales, administratie, vacatures uitzetten… Daar was ik mee bezig. Zo veel dat ik even verzwakte op waar ik in geloof: als je écht iets wilt bereiken, moet je daar ook écht voor gaan.

Kwaliteit vergt tijd

In de praktijk merk ik dat de heel erg kleine opdrachten moeilijk zijn omdat je niet de tijd hebt om je echt in een bedrijf te verdiepen. Goede communicatie werkt pas als je onderdeel bent van dat bedrijf. Dat vergt dus een investering van mij én van de opdrachtgever: ik ben meer tijd kwijt en de opdrachtgever moet mij meer toelaten en meenemen in zijn bedrijf.

De abonnementen heb ik dan ook bijgeschaafd naar wat ik weet dat minimaal nodig is om góed te communiceren. Kwaliteit staat immers boven alles. Ik wil niet dat mensen voor mij kiezen omdat het goedkoop is. Ik wil dat ze voor mij kiezen omdat ze kwaliteit en zekerheid willen.

Focus en laat los

Naast dit alles had ik ook nog te maken met mijzelf. Vrouwen denken over het algemeen te veel na. Ik ook. Ik slaap regelmatig slecht omdat ik nog loop te piekeren, brainstormen, nadenken over wat er allemaal speelt. Daarbij kan ik me verliezen in de details. En dat terwijl het grotere geheel – ik zet hier een nieuw product in de markt – op de achtergrond verdwijnt.

In het loslaten van details ben ik bewust onbekwaam. Ik hoop dat te kunnen veranderen, omdat het bijdraagt aan mijn visie: ga waarvoor je wilt gaan, en doe dat goed. En, ook niet onbelangrijk, omdat het mijn leven een stukje makkelijker maakt.

© Copyright 2016 - 2019 - LinDialoog