Na massamedia ontstond een nieuwe vorm van communicatie die kleinschaliger, gerichter, meer ‘niche’ is. Ondertussen zijn er zoveel mogelijkheden ontstaan, en ís er ook zo veel communicatie, dat het niet meer waardevol lijkt te zijn. Schaarste maakt waarde, overvloed dus automatisch niet. Hoe ga je daarmee om als kleine ondernemer?

Wat communiceer je?

Communicatie is niet meer iets van de communicatieafdeling. Het is van iedereen. De directeur, de medewerker, de klant, de concurrent… Alles beïnvloedt het beeld dat mensen van jou hebben. Dat is moeilijk, want hoe zorg je dan dat je genoeg opvalt? Als iedereen roept, heeft meeroepen dan zin?

Draai het eens om: wat gebeurt er als je níets doet? Dan wordt jouw stem niet gehoord. Dat kan een strategie zijn, om anderen over jou te laten praten. Ze moeten dan wel het juiste beeld schetsen. Maar over het algemeen is het ook goed om zelf te communiceren. Je wordt daarmee zichtbaar, bekender, mensen weten je te vinden.

Let wel, dat betekent niet dat je alleen maar reclame moet maken. Je kunt ook gewoon laten zien wie je bent, waar je voor staat. Je kunt jouw kennis delen, je kunt jouw medewerkers laten zien en het bedrijf ‘persoonlijk’ maken. Je kunt zelfs ontwikkelingen van andere organisaties laten zien, zo lang ze interessant zijn voor jouw doelgroep en raken aan waar jij mee bezig bent (niet concurreren).

Hoe val je op?

Er zijn verschillende trends gaande. Mensen willen niet meer alleen feitelijke informatie, maar willen ook ‘entertained’ worden. Iets moet vooral ook aanspreken. Zo kun je inzetten op interesse, op humor, op persoonlijke verhalen, op kennisoverdracht… En meer! Wat je laat zien, én jouw tone of voice, beïnvloedt hoe mensen jou zien. En daar moet je goed over nadenken. Welk karakter past bij jouw bedrijf? Zo is het raar als een accountant te informeel wordt en kan een high service product als vliegreizen (bv KLM) daar juist wel mee wegkomen. Kortom: blijf jezelf, profileer wat je bent.

Ook technisch gezien zijn er allerlei mogelijkheden. Bloggen, vloggen, foto’s, tekst, video, presentaties – álles kan. Het loont om op de hoogte te blijven van wat voor jouw doelgroep de populairste social media zijn, en hoe je daarin opvalt.

Twee korte highlights / voorbeelden.

Facebook

Nog steeds de grootste in Nederland, maar met ook ont-zet-tend veel content. Jongeren (<20) zitten hier overigens níet op. Je valt nu op door te live broadcasten (je maakt video die mensen live kunnen meekijken en waarop ze kunnen reageren). Je volgers krijgen hier een melding van, daarom trekt het extra aandacht. Reacties komen vaak snel, tijdens het broadcasten of kort daarna. Dat komt door de hoeveelheid content: je bent ook snel weer ‘oud nieuws’.

Linkedin

Een kleiner, maar wel stabiel netwerk. Naast zakelijk begint dit ook steeds meer algemene kennisdeling te worden. Je valt op door een ‘artikel’ te schrijven. Dit is een soort blog, een langer bericht dan wat Linkedin noemt een ‘update’. Hierin kun je tekst, beeld, links naar andere sites kwijt. Je netwerk krijgt een melding wanneer je een artikel schrijft. Let wel, veel mensen kijken niet dagelijks op Linkedin. Reacties komen op zich wel, maar soms pas na een paar dagen.

Drempel

Ieder nieuw ding is eng. Je weet niet zo goed waar je aan begint of wat je kunt verwachten. Probeer! Niemand verwacht direct de eerste keer een top prestatie van jou. Maar met iedere activiteit is jouw merk weer even zichtbaar en groeit je publiek. Menselijkheid, leren, niet alleen maar perfecte marketing, wordt juist ook gezien als authentieke content. Mensen zien liever menselijkheid dan reclame.

© Copyright 2016 - 2020 - LinDialoog