Gewoon doen, dat zit er bij startups wel in. Direct aan de slag met het idee dat je hebt, niet over-denken. Dat maakt ook dat ontwikkelingen bij startups zo snel gaan. Wat mooi is en goed is, maar soms is het handig om iets langer na te denken. Communicatie is zo’n ‘ding’. Iedereen communiceert, dat doen we ‘even tussendoor’ op Twitter en continu face-to-face. Bij startups zie ik vaak vergelijkbare issues in de communicatie. In deze blog een aantal punten om over na te denken.

Communiceer vanuit de fase waar je in zit

Het ontwikkelen van een prototype is iets anders dan verkopen. Voor de één heb je een andere doelgroep dan voor de ander, in dit geval financier tegenover afnemer. Je wilt een sterk bedrijf neerzetten in communicatie, maar ook de juiste verwachtingen scheppen. Daarom is duidelijkheid belangrijk: ben transparant over de fase waar je in zit. Pas je communicatie daarop aan. Communiceer nú op een manier die bijdraagt aan wat je nú nodig hebt, communiceer volgende maand op een manier die bijdraagt aan wat je dán nodig hebt.

Veel communicatieplannen bestaan uit verschillende fasen. Bijvoorbeeld eerst draagvlak krijgen, daarna gezamenlijk een boodschap naar buiten brengen. Of eerst ambassadeurs, daarna bekendheid bij financiers creëren. Denk na de stappen die je moet maken en pas je communicatie daarop aan.

Lange-termijn positie die je opbouwt

Alles in continu in beweging. De markt en jij ook. Wat je communiceert draagt bij aan het imago dat je opbouwt. Wat je communiceert, en natuurlijk ook wat je dóet, want dat is ook zichtbaar. Denk na over die positionering. Waar sta jij als bedrijf voor? En hoe verhoudt zich dat tegenover substituten en concurrenten? Waar ben je uniek in? Welke waarden wil je uitstralen? Waarschijnlijk heb je in het marketingplan en/of het business plan hier ook al over nagedacht. Pas je communicatie aan op dat karakter van jouw bedrijf.

Dat zit in dingen als woordkeuze, speelsheid, formaliteit, korte of lange zinnen… En in wát je wel en niet communiceert. Laat je je medewerker aan het woord? Gebruik je animaties of video? Begin met wat jouw karakter is en vertaal dat naar wat, wanneer, hoe vaak en hoe je communiceert.

Doelgroep vs. stakeholder

Stakeholders meekrijgen is relatief makkelijk: ze kennen jou en als je goed bent in wat je doet, en ook nog een beetje aardig, hebben ze het beste met jou voor. Daarbij, vaak hebben ze er belang bij om jouw boodschap te delen. Je doelgroep bereiken is lastiger. Daar zijn de rollen omgekeerd: jij wilt iets van hen.

Stakeholders zijn belangrijk om een netwerk te bouwen, om bekendheid te genereren, een pathway voor de uiteindelijk marktbenadering. Dus zeker in de eerste fasen van een startup: koester je stakeholders! Maar weet ook wanneer je door moet naar jouw doelgroep. Bijvoorbeeld voor het testen van jouw prototype, en voor bekendheid creëren van jouw technologie en product. Verkopen begint ver voor de daadwerkelijke aankoop, dus verwacht niet dat bij de marktbenadering pas je communicatie aangepast moet worden.

Weer: kijk vooruit. Weet waar je nu staat en waar je naar toe gaat, dát vormt je communicatie.

Professioneel bedrijf of startup?

Het is charmant, het startup leven. Grappen uithalen met je collega, een opvallende foto waarop je gek doet. Maar bedenk wie dat ziet. Ook je financier, je uiteindelijke klant, je partner in productie heeft internet. Ben je bewust van alles wat je aan jouw bedrijfsnaam verbindt. Ook al deel je iets vanaf jouw persoonlijke social media kanalen: jouw netwerk overlapt met dat van het bedrijf. Mensen zien jou als onderdeel van dat bedrijf en dat beïnvloed dus ook hoe zij het bedrijf zien.

Waar ligt de grens tussen leuk en professioneel? Bespreek die met je team en probeer daarover hetzelfde te denken en doen. Een beetje speels en startup mag zeker wel, maar ken die grens.

De juiste kanalen

Eerst heb je het verschil tussen Linkedin, Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, die allemaal ergens anders aan bijdragen. Daarnaast heb je ook nog het verschil tussen een bedrijfspagina, een groep, een discussie of evenement, video of foto… En dat alles heeft verschillende effecten. Ieder social media kanaal ontwikkelt ook nog eens continu. En dat geldt ook voor je andere communicatiekanalen: website, mailing, drukwerk…

Blijf gericht op die doelgroep die je met communicatie wilt bereiken. Waar is die? Waar is hij gevoelig voor, tekst of video? Hoe is de kans het grootst dat je hem bereikt? Zet daarop in, iedere communicatieboodschap weer.

Timing en regelmaat

Communicatie is ook herhalen, herhalen, herhalen. De kans dat jouw doelgroep net die ene post ziet is vrij klein. Blijf daarom jouw belangrijkste berichten (kernboodschappen) herhalen. Niet door dezelfde posts te maken, maar door het steeds weer op een andere manier te laten zien. Geef voorbeelden, laat zien wat je doet, wat je kunt, wat je expertise is. Laat zien waar het bedrijf voor staat, pas dat toe op thema’s zoals Koningsdag, Dag van de Ingenieur (vandaag!), op de verjaardag van je collega, op gewoon een zonnig moment dat mooi op de foto staat. ‘Laadt’ jouw kernboodschappen, pas ze toe, steeds weer.

Er is ook veel bekend over de meest effectieve tijden om te communiceren. Dat verschilt per kanaal, per doelgroep, per land natuurlijk ook. Neem kennis mee die er al is. Hier wat interessante artikelen daarover.

Blijf leren

Tot slot: monitor wat je doet. Welke posts zijn het meest geliked, gedeeld? Hebben zij ook de juiste mensen bereikt? En analyseer waarom. Misschien is het de tijd waarop je het publiceert, of de herkenbaarheid van iemand op de foto? Vraag jezelf af waarom het één succesvoller is dan het ander. Hoe? Google analytics, de analytics van verschillende social media kanalen en…

Vraag het aan je doelgroep! Mensen helpen graag! “Ik ben bezig met onze website en wil kijken of deze nou goed aansluit bij wat onze doelgroep wil. Hoe ik de site nog kan verbeteren. Mag ik jou daar even over bellen? Duurt maar 10 minuten en je helpt mij er enorm mee!”

Kortom, goede communicatie is ingewikkeld en kost veel tijd. Het is niet iets om ‘even tussendoor’ te doen. Net als met alle andere zaken geldt: als je er serieus in investeert levert het meer op.

© Copyright 2016 - 2019 - LinDialoog