Dit is iets waar ik écht in geloof: we blijven te veel hangen in plannen. Strategisch denken is belangrijk, maar het uitvoeren is net zo belangrijk. Nobody got anywhere standing still. Daar zijn de communicatieabonnementen ook op gericht: actie! Om te zorgen dat communicatie wel strategisch bijdraagt aan het groter geheel: de A4-Strategie. In één duidelijk overzicht waar je je op richt, wat de rode draad is voor communicatie.

Wat staat er op?

Doelstellingen, doelgroepen, kernboodschappen en middelen. Soms iets extra wanneer dat ook relevant is, zoals een tijdspad / fasering voor de communicatie.

Niet compleet, wel duidelijk

Het is geen complete strategie volgens het boekje. Het zijn de focus points voor mensen die betrokken zijn. Het stelt scherp, maar legt niet uit waarop.

Laat ik duidelijk zijn: dit is geen strategisch en al-dekkend plan, zeker niet voor organisaties waarbij communicatie groot, professioneel (meerdere FTE´s) is. In uitgebreide communicatiestrategie ga je diep in op hoe je doelgroepen bereikt, je positionering, de intonatie, het gevoel dat het naar boven moet brengen. De A4-strategie doet dat niet, het is een lean middel om met een klein team focus te houden. Een team dat direct contact heeft zodat afstemmen onderling ad hoc gaat.

De voordelen van een A4-strategie

De realiteit is altijd anders. Een plan is een idee, een uitwerking van hoe iets kan werken. Hoe concreter je het maakt, hoe groter de kans dat het niet loopt zoals gepland. Een plan schaaf je dan ook regelmatig bij, zeker op detailniveau. En juist daarin verlies je veel uren. Door continu dat plan te blijven aanpassen is het makkelijk te vergeten dat je daadwerkelijk communiceert, naar buiten toe. Daarom: een plan op hoofdlijnen, gáán, en vooral ook leren van de praktijk. Wat je leert, pas je direct toe op je werk.

A4-communicatiestrategie

Doelgroepen Startups High Tech Communicatieadviseurs grotere High Tech organisaties
Doelstellingen per doelgroep
  • Kennen en snappen het communicatieabonnement.
  • Willen communicatie professioneel aanpakken.
  • Staan open voor verbeteren eigen werkwijze.
  • Zijn nieuwsgierig naar de A4-strategie.
Kernboodschappen Het communicatieabonnement zorgt dat je actief blijft communiceren op de belangrijkste kanalen. Het is strategisch ingestoken, doordacht, maar richt zich op het dóen. Door anders naar communicatie te kijken, een open benadering, leer je veel. Je gebuikt uiteindelijk dat wat voor jou werkt en verbetert daarmee jouw bijdrage.
Middelen
  • Blog
  • Mailing
  • Linkedin
  • Twitter
  • Video
  • Blog
  • Linkedin
  • Facebook

 

© Copyright 2016 - 2019 - LinDialoog