Ga waar de energie is. Een uitspraak die je vaak terug hoort in beleid of strategie, ofwel ‘managementtaal’. Gevoelsmatig heb ik een allergie voor managementtaal, maar meestal klopt de boodschap inhoudelijk wel. Zeker in dit geval – dit is wat mij betreft een heel belangrijke boodschap. Een bericht van Reint-Jan Renes deed me er aan denken; communiceer vanuit de verbinding. Hoe hangt dat samen met marketing en profilering? Wat als er nog geen verbinding is?

Mijn gedachte: er is altijd verbinding. Zoek je fans. Maak je medewerkers trots. En natuurlijk, iedereen begint op 0, je moet ergens beginnen.

Brainport

Waar ik naar toe wil: Brainport. Er is nogal veel discussie ontstaan over ‘wat Brainport is’, waar het voor staat, en hoe het ervaren wordt. Momenteel heb ik meerdere opdrachten lopen gericht op de ‘regio Brainport’, ofwel Zuidoost-Brabant. Wat ik daarin merk is voorstand of weerstand voor het merk. Men associeert zichzelf er wél of niet meer. Maar er zit in elk geval emotie in.

Beredenerend vanuit een doelgroep kun je zeggen: communiceer vanuit de logische term, die het meest begrepen en gewaardeerd wordt. Laten we voor de discussie even zeggen dat dat Zuidoost-Brabant is. Een wat vage term; je gaat nadenken over waar de grenzen dan liggen en welke gemeenten daaronder vallen. Het is een topografische term, niet geladen met emotie. Daarover te communiceren is veilig, feitelijk.

Start bij je fans

Maar als je trots wil creëren, draagvlak, ambitie… Dan heb je juist emotie nodig. Je hebt energie nodig om mensen in beweging te krijgen. Om er zelf aan bij te dragen. Op communicatievlak (erover te schrijven op social media), en in mijn werk vaak ook een achterliggende opgave (nieuwe technologie implementeren).

En daar wordt het spannend; er zullen fans zijn, maar ook critici. Om echt wat te bereiken met communicatie heb je dus ook lef nodig. De vraag is of je die critici activeert met een veilige communicatie – en dat denk ik niet. Begin bij de mensen die wél willen, die trots zijn en mee willen doen. Start bij je fans. Ga waar de energie is.

© Copyright 2016 - 2019 - LinDialoog