Big data, een Big Word, maar wat is dat nou eigenlijk? En belangrijker nog: wat kun je er nou mee? Wat data is, weten de meeste mensen wel: gegevens, elektronisch, digitaal, vaak over mensen, jouw doelgroep, jouw ‘gebruiker’. Een aantal concrete voorbeelden van data uit mijn vak (communicatie):

Data bronnen

Data over jouw eigen communicatie:

  • Google analytics
  • Social media analytics (Facebook, Twitter, Linkedin, Coosto, en meer)
  • Resultaten van enquêtes en onderzoeken die je zelf doet, bijvoorbeeld over klanttevredenheid, over hoe klanten je website ervaren, enz.

Data over communicatie in het algemeen:

Data algemeen, niet alleen over communicatie:

Wat kun je met data?

En dan het creatieve gedeelte: wat kun je er mee? Heel makkelijk: ervan leren! Op allerlei manieren. Lees onderzoeken en interpreteer wat dat voor jou betekent. Beter nog: bedenk op welke manieren je data kunt gebruiken om structureel jouw bedrijf (processen, product, …) te verbeteren.

Dat doe je door andersom te denken: hoe werkt jouw bedrijf en waarbij kun je data gebruiken om dat te verbeteren?

Voor Lindialoog, toegepast:

  • Mijn product is kennis en ervaring op het gebied van communicatie. Ik lees onderzoeken om die kennis bij te spijkeren, specifiek voor de klanten die ik heb. Ik lees daardoor veel over innovatie, high tech, online, internationaal… en dan alles op het gebied van communicatie. Daarvan leer ik welke social media kanalen voor welke doelgroep werken, welke social media kanalen groeien en welke juist krimpen, wat de behoeftes van verschillende demografische groepen zijn, hoe google werkt, en veel meer.
  • Ik gebruik data van klanten om hen te adviseren over hun communicatiemiddelen: wat kun je leren van jouw google analytics? Hoe kun je klanten betrekken en over hen leren, om vervolgens je product daarop te kunnen verbeteren? Welke social media kanalen geven resultaat en welke niet?
  • Ik weet wanneer ik zelf het beste iets kan publiceren, wanneer ik het meeste bereik heb. Bijvoorbeeld wanneer ik het beste een nieuwsbrief kan verzenden, wanneer een Facebook post, wanneer een Linkedin post… En ja, die zijn allemaal verschillend.

Dat is wat ik al doe, maar wat ik ook nog wil doen:

  • Monitoren wat voor soort bedrijven en mensen op mijn communicatiekanalen kijken, en wat zij dan opzoeken, daarvoor ‘landingspagina’s’ maken. Bijvoorbeeld: ik doe heel veel met smart mobility, dus veel mensen uit die wereld kijken op mijn linkedin profiel. Als ik daar een blog schrijf over communicatie in smart mobility, en die link naar mijn website, zien meer mensen dat ze mij kunnen inhuren.
  • Mijn financiële stromen monitoren om te zien of er logica zit in wanneer er hoeveel werk (Ik heb een data dashboard vanuit mijn accountant.) Dan zou ik ook handig kunnen zijn in wanneer ik meer investeer in acquisitie en wanneer ik wat meer van mijn rust ga genieten 😉
  • Bij mijn klanten onderzoeken wanneer zij aan mij dachten, welke informatie zij van te voren opzoeken (en waar) en wat ze vervolgens van mij willen. Om de juiste informatie op de juiste momenten proactief aan hen te kunnen bieden.

Conclusie: je moet ergens beginnen

Kortom, je kunt heel veel met data. Op het gebied van communicatie, maar ook algemeen. Zoals met veel is de eerste stap (aan de slag gaan) het moeilijkst. Wil je verkennen wat jij voor data beschikt en wat je daarmee kan? Plan eens een brainstorm in met een paar collega’s om te verkennen.

Enkele vragen die je daarbij als leidraad kunt nemen:

  • Welke data bezit je al?
  • Welke algemene, openbare data is er beschikbaar?
  • Wat zou je graag met data onderbouwen? Welke vragen wil je daarmee beantwoorden?
  • Hoe zou dat jouw bedrijf of product kunnen verbeteren?
  • Welke data heb je niet maar zou je wel graag hebben? Hoe kun je daaraan komen? Zijn daar tools voor beschikbaar?

Zoals met veel wat ‘nieuw’ is: begin hier en nu, start kleinschalig. Bouw vervolgens uit wat succesvol blijkt.

Tip: Communicatie Challenge

Voor communicatie professionals organiseert Ingrid Spruit in december een hackathon gericht op data: de Communicatie  Challenge. Twee dagen werk je samen met vakgenoten aan jouw eigen vooraf gedefinieerde vraagstuk.

© Copyright 2016 - 2019 - LinDialoog