Websites heb je in vele soorten en maten, in vele systemen en van verschillende kwaliteit. Voor een evenement kan een simpele ‘onepager’ genoeg zijn, maar een bedrijfswebsite, een kennisbank, of een andere grote website wil je vooral góed maken. In deze blog geef ik je 6 tips voor het bouwen van een goede website.

1.Betrek je doelgroep

Met alle ervaring die je hebt opgebouwd heb je een aardig beeld van hoe jouw doelgroep denkt. Toch heb je hier al een ‘vertaalslag’ in gedaan; jij onthoudt vooral wat je snapt, wat je herkent, wat je belangrijk vindt… Maar dat hoeft niet hetzelfde te zijn als wat jouw doelgroep belangrijk vindt.

Het betrekken van enkele personen van je doelgroep heeft meerdere voordelen. Allereerst dat je beter weet wat zij belangrijk vinden aan jouw website, welke informatie zij zoeken, enzovoorts. Daar komt bij dat zij door het meedenken actiever betrokken zijn met jouw bedrijf: je bouwt een relatie op! Dat zal deze persoon altijd positiever stemmen over jouw bedrijf, waardoor hij sneller aan jou denkt bij een nieuwe opdracht en sneller positief over jou praat naar anderen. Ten derde helpt het altijd als je jouw klant beter snapt; je kunt alle communicatie én ook je daadwerkelijke producten of diensten beter daarop aansluiten.

Enkele vragen die je (liefst mondeling) aan ze kunt stellen:

  • Wat is volgens jou het belangrijkste wat je op onze website moet kunnen vinden?
  • Gebruik je onze website wel eens? Waarvoor?
  • Hoe gebruik je onze website nu? Stel dat je de genoemde informatie zoekt… Wat doe je dan?
  • Wat vind je van onze huidige website?
  • Hoe zou het volgens jou beter kunnen?
  • Bekijk je onze website vaak vanaf een computer of smartphone?
  • Wat vind je zelf heel erg fijne websites en waarom? (Algemeen, hoeft niet vergelijkbaar te zijn. Gaat erom wat de persoon fijn vindt, zoals ruimte / overzicht / rustige kleuren / etc.)

Wil je het nóg beter doen? Doe een customer journey workshop met je medewerkers én één met een paar klanten.

2. Gebruik beschikbare data

Er zijn veel systemen die jou inzicht geven op hoe je website (en andere communicatiemiddelen) scoort. Google Analytics is veruit de belangrijkste om mee te beginnen. Daaruit leer je o.a. hoe mensen op jouw website terecht komen, waar ze het meest naar kijken, hoe lang ze op je site blijven (dus of ze ook echt de teksten lezen en de filmpjes bekijken). Als je weet hoe jouw website gebruikt wordt, kun je hem daarop verbeteren. Bijvoorbeeld de belangrijkste informatie bovenaan plaatsen, aandacht trekken naar bepaalde elementen van je website, de bezoeker ‘begeleiden’ naar persoonlijk contact (want dat verkoopt nog altijd het beste). Ook Google Webmaster Tools is interessant, maar wel iets complexer en technischer. Dan heb je ook nog Übersuggest, welke de combinaties van de meest gebruikte zoekwoorden geeft. Bijvoorbeeld: verkoop je schoenen in Eindhoven, dan zoek je naar die twee woorden. Übersuggest geeft hierbij aan welke combinaties met andere woorden veel gezocht worden. Die wil je in jouw website verwerken zodat mensen die dit zoeken bij jou uitkomen.

Ubersuggest search: schoenen eindhoven

Übersuggest search: schoenen eindhoven

3. Prioriteer de content van je website

Het belangrijkste bovenaan, het minder belangrijke onderaan. Klinkt logisch, maar trek dat door in álles. De menu’s, de teksten op iedere pagina, de afbeeldingen. Bepaal ook hoe lang de pagina’s mogen zijn. Om in Google hoog te scoren is het nuttig dat er redelijk wat tekst op de pagina’s staat, maar verwacht niet dat mensen helemaal naar beneden scrollen. En, maak iedere pagina anders. Gebruik teksten nooit vaker dan eens, daarmee zul je in Google altijd per definitie laag scoren.

Een handige tool om te kijken hoe mensen op jouw pagina kijken, hoe ver ze naar beneden scrollen, is Hotjar. Je zit daar met hittemappen het gedrag van jouw website bezoeker. Waar hij blijft hangen, waar hij de muis over beweegt (veel mensen doen dat met lezen), enzovoorts!

Om het overzicht te bewaren kun je kaartjes maken van alle content onderdelen van je website, en die in een op tafel ordenen.

De content van een nieuwe website op tafel

De content van een nieuwe website op tafel

4. Kies een CMS dat aansluit bij je wensen

Er zijn tal van Content Management Systemen (CMS) die ieder voor- en nadelen hebben. Verdiep je hierin.

WordPress is een bekend systeem dat vooral erg gebruiksvriendelijk is en wat technisch heel veel kan. Maar omdat het zo’n veelgebruikt systeem is, zijn er ook meer hackers gericht op WordPress sites hacken. Onderdelen van het systeem verouderen snel, waardoor onderhoud op je website erg belangrijk is, en dat kost weer tijd/geld.

Drupal staat vooral bekend als veiliger systeem, dat minder gevoelig is voor hacks. Natuurlijk, ook dit kan gehackt worden, maar het is relatief veiliger. Ook Drupal is gebruiksvriendelijk en uitgebreid, al vind ik het zelf wel iets minder gebruiksvriendelijk dan WP (dat komt doordat ik meer met WP gewerkt heb).

Een CMS van een specifieke webbouwer kán interessant zijn. Vaak zijn deze veiliger omdat ze niet zo bekend zijn bij hackers én goedkoper omdat zo’n bouwer een standaard basis site heeft en deze aanpast aan je behoeften. In zo’n systeem kan veel minder (technisch en visueel), of het kan wel en wordt daarmee weer veel duurder. Een ander nadeel is dat je hierbij afhankelijk bent van één webbouwer; de site kan niet over gedragen worden aan een ander bureau wanneer je bijvoorbeeld niet tevreden bent.

Er zijn tal van websites die CMS vergelijken, deze zijn goed vindbaar via google.

5. Kies een bureau dat past bij jouw eisen

Het ene bureau is snel, het andere bureau heeft veel ervaring in een specifieke techniek, weer een ander bureau is goed in ontwerpen. Stel voor jezelf een programma van eisen op rondom de website. Daarin staat waaraan de website moet voldoen op technisch vlak (systeem, betrouwbaarheid, laad snelheid, etz), maar ook op gebruiksvlak (mooi, responsive, enz) en waaraan de content moet voldoen (google score, doelgroep gebaseerd, enz). Neem dit programma van eisen mee in de werkzaamheden die bij jou liggen, maar zorg ook dat ze afgedekt zijn in het contract dat je met de webbouwer sluit: dat zijn de harde eisen waaraan zijn werk moet voldoen.

Vervolgens kies je natuurlijk een web bouwer die daarbij past. Die met het CMS werk dat je wilt gebruiken, maar ook die kán wat jij zoekt. Is gebruiksvriendelijkheid het belangrijkste? Zoek een dan een bureau dat daarin specialiseert (dit heet User Interface en User Experience, UI/UX). Wil je een complexe database op jouw website? Zoek dan een bureau dat dit vaker heeft gedaan.

6. Plan goed en wees realistisch

Een goede website opzetten is vaak geen kwestie van een paar dagen werk, maar van weken of maanden werk. Er komt veel bij kijken wat je zelf kunt doen, maar ook veel wat je beter bij een bureau kunt neerleggen. Überhaupt het wéten wat een goede website is kost al weken. Maak een goede planning waarin je uiteenzet wat er moet gebeuren, wie daarvoor verantwoordelijk is, wat wanneer gebeurt, wat de deliverables per stap zijn, en wat de actuele status is. Zelf doe ik dit altijd in Excel.

Voorbeeld van een planning

Voorbeeld van een planning

Ten slotte

Zoals je ziet, er komt nogal wat bij kijken om een goede website te bouwen. Dat is geen reden om het maar te laten, maar wel een reden om het niet te vaak te doen en als je het doet, wel góed te doen.

Lindialoog heeft veel projectmanagement ervaring (>5 websites in verschillende systemen en in samenwerking met verschillende bureaus). Heb je vragen over een project? Wil je meer weten? Bel 06 – 343 822 10, of mail naar linda@lindialoog.nl.

© Copyright 2016 - 2019 - LinDialoog